Jacob

By Jacob

Hvordan lage en hjemmeside for din bedrift

Updated on

Vurderer du å starte din egen bedrift? Da bør du også vurdere å skaffe deg en nettside til din bedrift. Å lage et forretningsnettsted er veldig enkelt og også billig.

Du trenger ikke leie et dyrt utviklingsselskap eller profesjonell webutvikler.

For å opprette et forretningsnettsted, følg de samme trinnene som for å lage et bryllupsnettsted. En forskjell mellom bryllupsnettsteder og forretningsnettsteder er at du må betale for en bedriftsnettside. Så du kan ikke lage et nettsted for bedriften din gratis. Dette er fordi du vil ha ditt eget domene (ditt firmanavn i URL).

En annen grunn til at du bør forvente å betale for bedriftssiden din er fordi du kanskje trenger visse funksjoner som du ikke har tilgang til med en gratis konto.

Den gode nyheten er at det er billig å bygge din egen nettside med ditt eget domene for din bedrift. Regner med å måtte betale ca. 70 NOK / måned for å få tilgang til ditt eget domene og funksjonene du trenger til nettstedet ditt.

En annen fordel med å lage nettsiden din på egen hånd er at du sparer tid og får nettsiden din akkurat slik du vil ha den. Leier du inn en dyr utvikler, må du derfor vente lenger på at nettsiden din blir ferdigstilt enn om du gjør det selv.

Har du aldri laget en nettside bør du regne med å investere maks 1 hel dag, men 4-5 timer vil nok være nok til at du får nettsiden din til å se ut som du ønsker. Så du kan raskt bygge en nettside for din bedrift hvis du følger mine råd. I tillegg er det gøy å lage sin egen side.

Få flere kunder til virksomheten din

Bruk en komplett tjeneste «SaaS» for nettstedet ditt

For å lage en enkel nettside som ser bra ut, anbefaler jeg at du bruker et nettstedsprogram. Profesjonelle utviklere bruker vanligvis WordPress eller andre CMS for å bygge nettsider, men for nybegynnere anbefaler jeg ikke å bruke WordPress.

WordPress tar lengre tid å lære og du får ikke et like godt resultat som med en nettsidebygger. Nettstedbyggere eller «SaaS» (Service as a Software) er plattformer som er rettet mot nybegynnere og som gir brukerne alt de trenger på ett sted.

Det er mange plattformer å velge mellom, og du kan velge den komplette tjenesten du synes passer best for dine behov.

Vær imidlertid forsiktig når du velger et system som ikke er tilpasset Norge og det norske markedet. Noen systemer som er bra for for eksempel USA, er ikke særlig gode for Norge. Dette er fordi mange amerikanske systemer har sine datasentre og til og med kundeservice i USA.
Når besøkende til Norge er på nettstedet ditt, kan nettsidene dine lastes sakte. Selv når det gjelder kundeservice er det som regel bra om de er klar over problemer som kan oppstå for norske brukere. Responstider kan også være fordelaktige dersom du velger en plattform som er etablert på vår side av kloden.

Personlig anbefaler jeg Webnode for Norge.

Bruk din foretrukne enhet

Webnode er veldig bra for de fleste tenkelige forretningsnettsteder og personlige nettsteder og blogger.

Webnode er imidlertid ikke et veldig godt alternativ hvis du ønsker å lage en virkelig stor nettside eller nettbutikk. Da er det bedre alternativer å velge mellom. Men for små og mellomstore nettsteder er Webnode fantastisk og også rimelig.

Med Webnode kan du få din egen e-postkonto. Det er enkelt å sette opp og kan se slik ut: [email protected]

Du trenger heller ikke å finne opp hjulet når du lager nettsiden din. Med en komplett tjeneste (så det er flere alternativer å velge mellom i tillegg til Webnode), velger du en nettsidemal som passer din bedrift og malen settes opp med de vanligste behovene som din bedrift trenger. Nedenfor ser du de vanligste behovene:

  • Nettstedet er faktisk selve landingssiden eller domenenavnet ditt. Du vil at besøkende som kommer til nettstedet ditt umiddelbart skal forstå hvilke tjenester eller produkter du selger. Vanligvis ønsker du å bruke såkalt «call to action» på nettstedet ditt slik at besøkende kontakter deg eller tar ytterligere skritt for å nærme seg tjenestene dine.
  • Kontaktside er en nettside som er utformet med et kontaktskjema slik at nettstedets besøkende og kunder kan komme i kontakt med din bedrift. Skjemaene er laget for å gi et profesjonelt inntrykk og du kan også samle inn e-post eller annen verdifull informasjon fra din målgruppe.
  • Produkt- eller tjenesteside her beskriver du tjenestene dine for å skape inspirasjon og formidle profesjonalitet.
  • «Om oss» en side som gir nettstedet ditt et mer personlig inntrykk og har som mål å skape troverdighet.

En fordel med å bruke et nettsideprogram er at du får ferdige maler som er satt opp med de sidene du mest sannsynlig trenger. Du kan selvfølgelig slette og legge til sider, men vanligvis er de beste resultatene hvis du bruker malene som de er og bare gjør mindre justeringer.

Hvordan gjør jeg det

Hvordan gjør jeg det og hva trenger jeg?

Nå vil du sannsynligvis vite hvordan du lager et forretningsnettsted? Her går jeg gjennom alt du trenger å vite for at du skal lykkes med å lage din egen nettside til din bedrift.

  • Du trenger et domene. De aller fleste nettsideprogrammer lar deg registrere et .NO-domene (domene beregnet på Norge). Har din nettside som mål å selge tjenester på det norske markedet? Da bør du bruke et norsk domene, men hvis du ønsker å nå kunder og besøkende internasjonalt, så er det som regel bedre å velge et internasjonalt domene (.com). Med Webnode kan du registrere både internasjonale og norske domener.
  • Regn med et budsjett på ca. 70-90 kr per måned for å bruke en god nettsidebygger.
  • Du trenger fine bilder som passer din bedrift. (Du kan starte med å ta bilder selv og eventuelt oppdatere med profesjonelt fotograferte bilder senere. Bilder er svært viktig for at nettsiden din skal se bra ut og gi et profesjonelt inntrykk).
  • Forvent at det tar 4–8 timer å fullføre bedriftens nettsted.
  • Du trenger en designmal (mer om det nedenfor). Du vil også trenge visse funksjoner («apper») for at nettstedet ditt skal fungere slik du ønsker.

Webnode, Wix, Site123 og mange andre nettstedbyggere gratis. Så du kan teste ulike systemer og deretter velge det du synes er best. Min mening er imidlertid at det ikke er stor forskjell på hvordan du bruker nettstedbyggere. Forskjellige nettstedbyggere kan imidlertid være ulikt bra for det norske markedet.

Visuell, brukervennlig redigeringsside

Jeg liker Webnode som fungerer best for meg, men du kan også teste deg selv med andre systemer.

  • Registrer en brukerkonto (de fleste nettstedbyggere lar deg gjøre dette gratis). Du trenger ikke oppgi kredittkort eller annen sensitiv informasjon. E-post og passord er vanligvis tilstrekkelig.
  • Velg en ferdig layout (mal) som passer din bedrift. Hvis du ikke finner en mal som du synes passer din bedrift, så kan det lønne seg å prøve en annen nettstedbygger som har flere maler.
  • Tilpass malen din. Dra inn tekstbiter, bilder, videoer og knapper («call to actions»). Du kan selvfølgelig endre fonter og farger for å passe ditt konsept, målgruppe og marked.
  • Når du er fornøyd bør du registrere et domene. Først da får du din egen nettside. Domene kan også flyttes. Hvis du allerede har et domene, kan du koble det til en nettstedbygger.
  • Legg til funksjoner og «apper». For mindre bedriftsnettsteder kan det være enklere funksjoner som et Google-kart, Spam-filter, popup-vinduer og lignende. Skal du lage en nettside som er beregnet på ulike markeder? Da må du kanskje kjøpe apper for å administrere forskjellige språk, valutaer eller legge til chat-funksjon for kontakt med besøkende.

Det er ikke vanskeligere enn det. Det beste av alt er at nettstedet ditt vil se veldig profesjonelt ut. Hvis du ikke er fornøyd, kan du kaste nettsiden din og prøve en ny mal. Det er først når du registrerer domenet ditt at du må betale.

Lykke til!

Legg igjen en kommentar


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.