Jacob

By Jacob

Hva skal til for å planlegge et bryllup helt stressfritt?

Updated on

Er du en av mange som føler deg stresset for alt som skal planlegges, avgjøres og bookes før den store dagen? Hva om vi kan kan gjøre det enklere for deg med 10 enkle steg til hvordan dere kan planlegge deres bryllup helt knirkefritt?

For det kan vi nemlig, og det er akkurat det vi skal avsløre til deg nå. Enten dere skal gifte dere her hjemme i Norge eller velger en destinasjon i utlandet, er det alltid godt med litt hjelp for å skape minst mulig hodebry over alt som skal ordnes og tas hånd om før den store bryllupsdagen. Ja, visste du forresten at så mange som 1 av 5 par giftet seg i utlandet i 2016 i henhold til tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). (KIlde: DNB Nyheter: Er det billigere å gifte seg i utlandet?)

viktig del bryllup

Uansett hva valget faller på, vil vi her gi dere de beste tipsene ved hjelp av en 10-stegs guide om hvordan dere kan ta tak i planleggingen til bryllupet, slik at denne tiden vil bli en glede istedenfor et stort hodebry. Les også: 5 tips til enklere bryllupsfeiring med bryllupsplanlegger

10-stegs sjekkliste for å planlegge et fantastisk bryllup

  1. Første steg på vår 10 stegs checklist
    Så la oss komme i gang med det første steget. Stikkord for vårt første steg er rett og slett å bestemme dato, hvilket budsjett som skal settes for den store dagen, hvor mange gjester dere skal be og hvor dagen skal feires?
    Skal det være i Norge, eller hva med for eksempel Italia eller Spania?
    Dette punktet bør dere faktisk starte med ca. 1 år før den store festdagen. Under dette punktet bør dere også tenke over hvem dere ønsker å velge som forlovere, og selvfølgelig spørre om de vil ta på seg den store æren. Det er jo litt som skal ordnes og forberedes også for de som får denne fantastiske oppgaven.
    Og til slutt, sett opp gjestelisten, og dere kan også tenke på å sende ut en liten «Sett av dagen teaser».
    I steg 1 vil det også lønne seg å begynne å sette opp et spreadsheet som dere fyller ut mer og mer underveis.
  2. Budsjett, budsjett, budsjett
    Dette er jo allerede nevnt i steg 1, men vi tar det likevel med som et eget steg, siden det er en såpass viktig del av hele bryllupsplanleggingen.
    Uten et budsjett, vil dere garantert bli stresset, så dette er superviktig! Og her er det viktig å tenke på følgende: hvor mye har dere råd til, og da mener vi, deres budsjett, ikke hva som er normalt eller hva som er forventet. Deretter setter dere opp hvor mye som skal gå til hver del, som sermoni, lokale, mat, drikke, dj osv.
  3. Lokale
    Dette er kanskje et av de mest spennende stegene i å planlegge drømmebryllupet, men det kan samtidig ta tid å finne det riktige lokalet. Her er det viktig å stille spørsmål, slik at dere er trygge på hva dere får, hva som kan tilbys, hva som er inkludert og hva som koster ekstra.
  4. Pynt, design og stil
    Hvilken pynt ønsker dere? Vil dere gå for en spesiell fargepalett, hvordan kan lokalet pyntes, og kirken? Tenk over hvilken tid det er på året og og hva som er spesielt for dere når det kommer til pynt, design og stil. Opprett gjerne et inspirasjonskart på nettet med ideer og farger.
  5. Invitasjoner, bordplassering, meny osv.
    Under dette punktet sendes det ut invitasjoner, dere booker catering, bestemmer dere for antrekk, lager bordplan – og ikke minst, bestiller gifteringer. Les gjerne mer om bordplan til bryllup her
  6. Etikette
    Dere trenger selvfølgelig ikke å følge skikk og bruk, eller vanlig etikette, men gjør gjerne en research på nettet og se hva dere kan tenke dere å inkludere og hva som ikke er viktig eller passende for deres bryllup. Husk, det er deres bryllup og dere som bestemmer.
  7. Vielsen
    Her er det også noen skikk og bruk regler som dere kanskje vil ta hensyn til og følge, men igjen er det opp til dere hva dere vil inkludere i selve vielsen. Vil dere inkludere noen spesielle låter eller sanger, kanskje noen tekster eller spesielle ord, og hvor skal gjestene sitte under selve seremonien?
  8. Velkomst til middag og fest
    Under dette punktet bestemmer dere hva dere ønsker som velkomstdrink når gjestene ankommer til middag, eller eventuelt senere til kaffe og kaker, og selvfølgelig fest.
  9. Sett det hele sammen
    Nå når dere har kommet dere gjennom omtrent alt som skal planlegges til bryllupet, er det bare å sette det sammen til en komplett festdag. Følg gjerne en rød tråd gjennom hele dagen. Enten dere ønsker å gjøre det enkelt eller ekstravagant, er det nå dere tenker over alt dere har bestemt og setter det hele sammen med tidspunkt for hva som skal skje i løpet av dagen.
  10. Den store dagen
    Enten dere har valgt et bryllupskoordinator for selve dagen eller gjør det på egenhånd, er det nå dere skal nyte selve vielsen, middagen og festen. Så sørg for at alle ansvarlige har fått beskjed om hva som skal foregå når, slik at alt går knirkefritt og dere kan nyte hverandres selskap og ha det gøy med alle gjestene!
    Da gjenstår det bare å ønske dere til lykke med dagen!