Bryllupsinvitasjonene er gjestenes første “møte” med deres bryllup, og et riktig førsteinntrykk er viktig for rammene rundt bryllupet!
Utseende på invitasjonene bør starte den røde tråden dere ønsker for bryllupet deres, en rød tråd som går igjen i dekorasjoner, bordkort og farger. Riktig ord og ordlyd setter føringen for hvilken type bryllup dere ønsker. Med de rette ordene formidles det om bryllupet er et avslappet hagebryllup eller et slottsbryllup.
Det er utrolig hyggelig å få en bryllupsinvitasjon i postkassen, og man blir både rørt og beæret over å få være en del av denne festdagen. Gjestene begynner å glede seg til bryllupet idet de åpner konvolutten med invitasjonen.
Hvordan vil dere lage deres invitasjon? Skal den være klassisk og tradisjonell, minimalistisk, humoristisk eller svært utradisjonell? Vil dere bestille den hos et trykkeri, printe den ut selv, klippe og lime et eget design eller kjøpe ferdig?
Mulighetene er mange og vi skal gi dere noen tips og ideer, og litt inspirasjon til bryllupsinvitasjoner av ulike varianter. Vi gir dere også en mal for bryllupsinvitasjoner slik at dere vet hva de bør inneholde av informasjon.
Det viktige førsteinntrykket
Gjestenes første møte med bryllupet deres er faktisk konvolutten dere sender invitasjonen i, men mange glemmer dette. Det er flott å kunne gjøre også konvolutten litt personlig, slik at den også henger med i helheten deres! Tenk på om det er noen elementer som kan fungere på konvolutten slik at den matcher invitasjonen, og som gir en forventning av noe mer spennende enn en helt vanlig hvit konvolutt.
Velg riktig ordlyd og design
Kjenn på disse på setningene:
- Vi ønsker hjertelig velkommen til Kari og Pers bryllup den 9. mai
- Hurra! Vi spretter champagnen og velger hverandre den 9. mai!
Begge inviterer til bryllup, men bidrar til vesentlig ulike vibber. Den første er mer formell og tradisjonsrik, mens den andre hinter til et muntert og avslappet bryllup. Dere må finne ut hva slags bryllup dere ønsker, og hvordan en invitasjon kan representere dere som par. Ut fra deres personligheter og invitasjonsvibber vil gjestene kunne skrive egne bryllupshilsener og bryllupskort som passer til stemningen dere ønsker rundt ekteskapsinngåelsen.
Videre må dere velge om det er deres foreldre eller dere som inviterer til bryllup:
- Ola og Randi Eriksen og Pål og Kristine Olsen inviterer familien Pedersen til bryllup for sine barn, Kari og Per, den 9. mai.
- Vi ønsker Tom og Veronica velkommen til vårt bryllup den 9. Mai.
Morsomme invitasjoner – hvilken tekst passer?
Det er flere brudepar som ønsker et uformelt og avslappet bryllup. En mer artig ordlyd vil være på sin plass for å sette de riktige forventningene til et slikt bryllup, og dette er noen måter å starte en utradisjonell og festlig invitasjon på:
“Det skal være en fest. Med mange mennesker. Endelig!”
“Gratis mat og drikke! Bli med på feiringen”
“Hun sa JA! Nå blir det fest!”
“Vi hopper i det! Bli med på strandfest med sand mellom tærne og brus både i hjerte og sjø”
Kleskoden må matche, så her skal man ikke ha dress eller smoking, men kanskje “casual – no denim” eller “strandfest i beige toner”?
Design og inspirasjon til utseende
Farger, tema og stil må på plass helt i begynnelsen av planleggingen. Det skal representere dere som par og følge en rød tråd gjennom bryllupet.
Inspirasjon til bryllupsinvitasjoner, tema og stil for bryllupet og dekorasjoner finnes på utallige nettsider om bryllup. Dere kan hente inspirasjon fra fotografer, boligartikler og boligblader, bryllupsmagasiner og bryllupsnettsider og venner og kjentes bryllup.
Den beste måten å få en tilpasset bryllupsinvitasjon på er å ansette en designer. Vi anbefaler å ansette en designer gjennom Fiverr. De kan møte dine behov og gi deg et unikt og tilpasset design som du deretter kan sende til et hvilket som helst trykkeri.
Ved hjelp av en profesjonell designer får du din invitasjon akkurat slik du vil ha den, og du sparer både tid og penger. En profesjonell designer fra Fiverr har også mange eksempler på bryllupsinvitasjoner som du kan bruke som utgangspunkt når du legger inn bestillingen.
Her er noen av de beste grafiske designerne som er tilgjengelige for å lage bryllupsinvitasjoner på Fiverr.
Stilrene invitasjoner
gjerne preget av hvit/kremhvit bakgrunn og pen skrift i sort eller mørk blå
ofte et monogram på forsiden
Romantiske invitasjoner
- ofte preget av blomster, monogram, duer eller lignende
- gjerne bilde av paret på forsiden
Moderne invitasjoner
- en bakgrunnsfarge og skrift med ulike størrelser, typer og tykkelser
- bilde av paret
- gjennomsiktig papir
Artige invitasjoner
- Laget som
- avisutklipp
- gammeldags kinobillett
- skjell (egnet til strandbryllup)
- “Wanted” plakat
Hvilken informasjon må invitasjonen inneholde?
Nå er det jo slik at det finnes ingen regler for hva en bryllupsinvitasjon skal inneholde eller hvilken mal for bryllupsinvitasjoner man skal følge. Men det er allikevel en del informasjon som bør klargjøres for gjestene.
- Hvem gifter seg? Brudeparets navn må med. Tradisjonelt står brudens navn først.
- Navnet til gjesten/gjestene
- Dato, tid og sted for vielsen
- Om ikke alle kan være med på vielsen, bør dere lage to invitasjoner. En til de som er invitert til både vielse og fest, og en til de som er invitert til festen.
- Tid og sted for festen
- Kleskode
- Planlegger dere et bryllup utendørs, må dere huske å informere gjestene om at det er viktig at de planlegger litt etter temperatur og vær
- Svarfrist og allergier
Det finnes en hel del annen informasjon som kan være svært nyttig for gjestene, og dersom dere lager en bryllupsnettside, kan dere legge den ut der. Da må dere skrive ned adressen til nettsiden i invitasjonen.
Annen nyttig informasjon:
- Ønskeliste – hvor finner gjestene ønskelisten?
- Hvem er toastmaster? Gjester som ønsker å holde tale, skal ta kontakt med toastmasteren
- Hvem er forlovere? Det kan være gjester som ønsker å komme i kontakt med brudeparets forlovere
- Hvor er selskapslokaler? Et kart/en veibeskrivelse kan være greit om det ikke er lett å finne frem.
Sett av datoen – brev eller melding
Stadig flere par sender ut en “save the date” til sine gjester. Den bør sendes ut mange måneder før dere sender ut invitasjonene, men husk at dere allerede da bør ha en gjesteliste klar. Dere kan ikke sende en melding om å sette av datoen til noen dere er usikre på om dere inviterer til bryllupet!
Beskjeden om å sette av datoen kan dere sende ut som et ledd i den røde tråden med et brev med riktig design og farger, eller dere kan lage et helt annet design. Det kan også være en sms, en melding på mail eller lignende. Det kommer helt an på hva dere ønsker.
Når bør en invitasjon til bryllup sendes ut?
Hvor lenge før bryllupet dere sender ut invitasjoner, kommer an på hvor lang tid dere har på planleggingen. Jo tidligere, jo bedre gjelder for så vidt i denne sammenhengen, særlig om dere ikke har en “sett av datoen” på forhånd. 6 – 8 måneder før bryllupet bør invitasjonen gå ut til gjestene slik at de kan planlegge dagen inn i sitt liv tidlig.
Svarfristen er ofte 1 – 2 måneder før bryllupet. En svarfrist to måneder før, inkludert beskjed om eventuelle allergier, gir dere tid til å tilpasse menyer og endre på bordplasseringene deres.