Jacob

By Jacob

Viktige roller i bryllup og hvordan velge rett person?

Published on

Det er mye som skal planlegges og tas hånd om både før og under bryllupsfeiringen, og da er det viktig med hjelp fra gode venner eller familie som dere vet dere kan stole på. Det er også derfor dere bør velge med omhu når det kommer til roller i bryllup.

Et godt tips er at dere begge tenker gjennom følgende:

  • Hvem kan jeg virkelig stole på?
  • Hvem vil alltid være der for meg?
  • Hvem er best egnet til oppgaven?
  • Hvem trår til med en hjelpende hånd uten at jeg engang trenger å be om det?

Vi vil se nærmere på de 4 viktigste rollene og hvem som har ansvar for hva både før og under bryllupet.

Hvem bør du velge som bestman og hva er hans oppgave?

Selv om dette er det engelske navnet for brudgommens forlover, bruker vi også best man i dag på norsk. Dette er et meget ærefullt oppdrag for den heldige som blir valgt, men med det følger også et stort ansvar, men også mye moro.

Den eneste formelle oppgaven er å signere en erklæring om at det ikke er noen hinder for at brudeparet kan inngå ekteskap. I tillegg skal forloveren arrangere utdrikningslag for brudgommen og være en viktig støttespiller både før, under og etter bryllupet.

Et meget ærefullt oppdrag for den heldige

Forloveren skal gjerne kjøre brudgommen til vielsen, ha ansvar for ringene, ha oversikt over og holde styr på alt som skal skje i løpet av den store dagen og si noen ord til ekteparet under middagen.

Dette er en person som skal være der og støtte deg også etter bryllupet, så tenk derfor godt over valget. Det kan komme perioder i livet hvor en har behov for gode råd og ekstra støtte for å ikke kaste inn håndkleet når alt kanskje ikke føles like rosenrødt lenger.

For flere tips og råd, les Hvem bør du velge som bestman og hva innebærer rollen?

Hvem er det beste valget som brudepike og hva er hennes ansvar?

Dette er som kjent brudens forlover og i likhet med brudgommens best man skal også hun arrangere utdrikningslag og være en støttespiller for bruden før, under og etter bryllupet. Venninnene står gjerne i kø om å få tildelt den store æren, så hvem skal du velge?

Jo, velg den som står deg nærmest og som du vet du kan stole på. Som brud er det mye som skal planlegges og ordnes før bryllupet, og da kan det være godt med en person som vet å trå til uten at du engang trenger å be om det.

I dag er det også blitt veldig vanlig å velge flere brudepiker, noe som kan være positivt i form at du vil få mer hjelp og flere støttespillere. Imidlertid kan det bli en større utgiftspost på budsjettet om du skal stå for kostnaden for brudepikekjolene.

Også må organisere en utdrikningslag og være en støttespiller

Brudepiken er gjerne med på flere av forberedelsene og planleggingen før bryllupet, og i løpet av den store dagen skal hun hjelpe bruden med at alt er på plass som hår og sminke, og kanskje til og med gi en hjelpende hånd ved toalettbesøk om kjolen er litt ekstra avansert.

Hun skal også spre glede og være et blidt oppsyn for både brud og gjester, og når festen er slutt, skal hun se til at bruden har fått med seg alt, si farvel til gjestene og hjelpe med opprydningen, så fremt det ikke er leid inn rengjøring.

Hvem bør velges som toastmaster og hva er oppgaven?

Nok et ærefullt oppdrag som blant annet innebærer å holde oversikt over alle taler og koordinere alt som skal skje i løpet av middagen slik at det ikke kolliderer med serveringen.

Her er det viktig med god kommunikasjon slik at toastmasteren vet hva dere forventer av han eller henne i løpet av dagen, og velge en person som er egnet til oppgaven. Et godt tips kan være å velge en som er godt vant med å snakke foran store forsamlinger, og gjerne en person med litt glimt i øyet, hvor både humør og det å ta hånd om uventede situasjoner faller helt naturlig.

Viktig med god kommunikasjon

Og hvis du er den som er blitt spurt og takket ja til denne rollen, bør du sjekke ut Hva forventes av deg som er valgt som toastmaster i bryllup?

Og til slutt, men ikke minst, dagens viktigste rolle – dere, kjære brudepar!

Her trenger vi ikke si mye, dere har jo allerede gjort hele jobben med planlegging og arrangering. Nå er det bare å nyte dagen og festen med deres beste venner og familie, mens best man, brudepike og toastmaster sørger for at alt går som det skal og at det blir en vellykket dag!